Velkommen til «nye» HABO!

Med utgangspunkt i temaet «Hjemme på jobb», har HABO gjennomført en omfattende rehabilitering av sine lokaler i Niels Stubsgate 6. – Fantastisk bra, er konklusjonen fra de ansatte.

- Vi vurderte en tid om vi skulle flytte virksomheten lenger ned i sentrum, men valgte å bli værende. Da var det naturlig å ta en total makeover av lokalene, sier HABOs administrerende direktør Richard Olsen.  

HABO engasjerte interiørkonsulentene Marthe Evensen og Lone Bjerke Falch, begge med lang erfaring i å bygge opp butikkmiljøer og style boliger. Stian Aleksander Grytøyr fra HABOs tekniske avdeling fikk oppdraget som prosjektleder, og etter et par innledende møter for å avdekke behov og muligheter, satte jentene i gang med å skissere forslag.

- Vi ønsket at strukturen på de eksisterende lokalene skulle endres og åpnes, men samtidig beholde det som kunne gjenbrukes. Ellers fikk de stort sett frie tøyler til å komme med forslag, sier Stian.

Interiørkonsulentene Lone Bjerke Falch (t.v.) og Marthe Evensen fikk oppdraget med å tegne og prosjektere det som skulle bli innbydende arbeidsplasser og et godt sted å komme på besøk. Her befinner de seg i det nye møterommet.

Kundene blir møtt av et raust, varmt og innbydende lokale. Den korte veggen midt på bildet er satt opp som skille mellom skrankeområdet og møteplass for de ansatte.

 

Et godt sted å være

Lokalene rommer både resepsjonsområde, kontorer, garderober/toalettrom og kantine, og var preget av trange passasjer, reoler og arkivkasser og et generelt slitent interiør.

- Tanken bak temaet «Hjemme på jobb», er at dette skal være et sted hvor man både skal få lyst til å komme jobb og at kundene skal få en god og lun følelse i rommet. Man skal rett og slett føle seg hjemme. Med det som utgangspunkt, skisserte vi en helhetlig løsning, med naturmaterialer som treverk og ull som gjennomgående elementer. Deretter startet jobben med å bestille møbler, interiørartikler og designelementene, forteller Marthe og Lone.

- Det var også en del tekniske utfordringer som måtte løses. Blant annet måtte et sikringsskap fjernes, og vi måtte sørge for løsninger som ivaretar kravet til lys og lyd. Dialogen med HABO har vært veldig god hele veien, og sammen har vi funnet de optimale løsningene.

HABO-ansatte gleder seg over å kunne ønske kundene velkommen inn i moderne og trivelige lokaler. Bak fra venstre ser vi Stian Aleksander Grytøyr, Jan-Erik Solheim, Fredrik Hoffstrøm, Richard Olsen og Sindre Olsen Vevelstad. Foran fra venstre: Cathrine Øberg, Anne Wahlstrøm, Eli-Margrethe Åkerman og Heidi Lagerholt.

Skranken med utskårne bokstaver er laget av Halden Tredesign, en av mange lokale bedrifter som har hatt oppdrag under rehabiliteringen.

 

Et omfattende arbeid

Stian sørget for å kople på lokale håndverkere for å ta seg av den fysiske jobben med å rive vegger, fjerne gulvbelegg og legge teppefliser, montere støydemping, strekke strømkabler, montert nye lyspunkter, male veggene osv.  

- Det var en omfattende jobb som måtte gjøres, samtidig med at lokalene var i bruk. Men med tålmodige ansatte og forståelsesfulle kunder, gikk det så greit som det kunne gjøre, sier han.

- Men vi har gledet oss lenge til alt var ferdigstilt. Og når resultatet er blitt så bra, var det absolutt verdt å vente på.

HABO-direktør Richards kontor er blant annet blitt utstyrt med en bambuskledd vegg, ny sittegruppe og både arbeids- og pyntebelysning.

Kontorene er malt i ulike, duse farger, og har fått et hjemmekoselig preg med bilder og pyntegjenstander. – Veldig bra, er dommen fra økonomi- og forvaltningskonsulent Eli-Margrethe Åkerman.